Spis efter alle farverne

Spis efter farverne

Nedenstående om fødevarernes farver er guidende i forhold til helbredet alment.

For hvert et blåbær du spiser, er det næsten som at tage en vitaminpille. De er fyldt med antioxidanter! Spinat gør os stærkere og gulerødder gør at vi ser bedre i mørke…. I stedet for gør, skriv evt. ”er med til”

Men det allervigtigste er, at vi spiser i alle regnbuens farver

Det du spiser kan have en stor betydning for din balance i hormonsystemet, fødevarer der indeholder planteøstrogener, såsom bælgfrugter, fuldkorn, frø og kerner men også grøntsager som; gulerødder, broccoli, asparges, blomkål, selleri, kål, champignon, løg og bladgrøntsager er med til at sætte balance i hormonsystemet, som reducerer hede- og svedturer samt ansigtsrødme.

GRØN

Mørkegrønne grøntsager som spinat, peberfrugt, og broccoli er rige på folat (B-vitamin), mineraler, fibre, k-vitamin og kalcium

Grønne grøntsager indeholder generelt meget folinsyre og C-vitamin.

Ærter, bønner og grønne linser indeholder meget jern og mange antioxidanter, der er kræfthæmmende.

Kiwi, pærer og grønne pebre er C-vitaminbomber og stopfulde af fibre.

Avocado er god mod hud- og hårsygdomme på grund af det usædvanlige høje indhold af panthotensyre.

GUL

Ost er en vigtig kilde til kalk.

Majs giver dig zink og selen med i købet.

Rå ananas indeholder bromelin, der fremmer fordøjelsen af protein. Frugtens høje indhold af mangan modvirker knogleskørhed. Honningmelon virker mod forstoppelse og gigtsygdomme og er desuden febernedsættende. Og med citrusfrugterne får du C-vitamin.

Modne bananer er gode for fordøjelsen og indeholder meget af det blodtrykssænkende kalium og vitaminet B6. Har du besvær med at sove, så spis en banan en time før sengetid

ORANGE

Nyskrællede gulerødder indeholder meget betakaroten, som er en kendt antioxidant. Abrikoser og mangoer får også deres farve fra beta-karoten., som omdannes til A-vitamin, som indvirker på hud, hår, øjne, slimhinder i luft og urinveje, forplantning m.m.

Appelsiner, ferskner, abrikoser og mango er alle gode kilder til C-vitamin og fibre. Papaya indeholder papain, der fremmer fordøjelsen af protein.

RØD

Røde frugter og grøntsager som tomat, rød grapefrugt og vandmelon indeholder mange antioxidanter og får deres røde farve fra lycopen, der hæmmer visse kræftformer og mindre risiko for at dø af blodpropper.

Røde peberfrugter er sprængfyldte med C-vitamin. Chili, med stoffet capsaicin, virker opkvikkende og beskytter mod kræft.

Det røde farvestof i rødbeder og tranebær trænger ind i bakterier og hæmmer disses formering. Derfor benyttes tranebær mod blærebetændelse.

Jordbær har et lavt glykæmisk indeks (40) og højt fiberindhold, som hjælper med at regulere blodsukker og holde det stabilt ved at minimere såkaldte peaks.

Forskere fra Salk Institute for Biological Studies opdagede i 2011, at hvad der svarer til cirka 37 jordbær om dagen kan reducere diabetiske komplikationer som nyresygdom og neuropati, der kan ende med følelsesløshed og amputation af fødder. Undersøgelsen viste, at fisetin, der er et flavonoid, som især findes i store mængder i jordbær, forebygger både nyre- og hjernekomplikationer hos diabetiske mus.

Rødt kød indeholder meget jern, zink og proteiner. Fed fisk som laks supplerer med de hjertevenlige omega-3-fedtsyrer og med B1-, B3- og B6-vitamin. Rejer er rige på jod, der modvirker struma og selen.

BLÅ

Den blålilla tone i frugter og grøntsager indeholder antioxidanter, som kaldes flavonoider.

Auberginens kødrige del indeholder stoffer, der virker kolesterolnedsættende, mens skallen har en god afførende effekt. Er det godt?

Solbær virker effektivt mod gigtsygdomme, hvorfor bærrene i folkemunde også kaldes gigtbær. Solbær får sammen med mange af de andre blålige bær som blåbær, hyldebær og brombær deres farve fra anthocyaner, der virker bakteriedræbende.

Blåbær anses for at have en særlig god evne til at kvikke op og øge hjernens kapacitet(se min opskrift på hjerneføde).

Rødvin i små mængder styrker hjerte og blodkar, men at spise druen virker på samme måde. Så du behøver ikke drikke alkohol (;

De fleste af bærrene indeholder desuden garvesyre, og kombinationen af disse to stoffer er et af de bedste midler mod diarré. Ydermere indeholder disse bær en del C-vitamin. Og blåmuslinger er propfyldte med grundstoffet selen.

HVID

Løg er gode smagsgivere i madlavningen og indeholder bl.a. stoffet allicin, som sænker blodtrykket og kolesteroltallet og styrker immunforsvaret.

Hvidløg er bakteriedræbende og nedsænker blodtrykket og kolesterolmængden i blodet. Fisk er den bedste fødekilde til jod, selen, D-vitamin og n-3 fedtsyrer.

BRUN

Nødder indeholder mange vitaminer og mineraler som E-vitamin, folacin, magnesium, jern og kalium. Rugbrød og brune ris er rige på kulhydrater, B-vitamin og fibre.

Jeg bliver glad, når tallerkener indeholder masser af farver, og sidegevinsten er en sundere krop.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.